Frågor o svar
Vad innebär självservice konceptet?
Med enkla och smarta datoriserade lösningar kan du som gäst checka in och ut själv via pekskärm. Vi har även en kiosk där du kan handla varor på dygnets alla timmar.
Du som gäst uppskattar att klara dig själv.
Den personliga servicen finns och våra värdar hjälper gärna till med att besvara frågor eller ge dig våra bästa tips för en bra vistelse i Lund och Skåne. Finn’s värdar finns på plats främst dagtid och även kvällar vid behov, notera att tider kan variera.
Kontakta oss gärna i förväg så berättar vi mer.
Hur sker in- och utcheckning?
Det sker via terminaler i lobbyn, precis vid entrén.
Där knappas för- och efternamn in tillsammans med avresedatum, där efter följs instruktionerna som anges på skärmen. I slutet kodar du nyckelkort som finns bredvid skärmarna och inväntar ett ankomstkvitto med rumsnummer.
Vid avresa knappar du namn och rumsnummer, bekräftar din avresa och lämnar nyckelkort i behållaren på disken.
Vilken tid är in- och utcheckning?
Incheckning från kl. 15
Utcheckning fram till kl. 11.
Kan jag checka in sent på kvällen/natten?
Det går bra, men säkerställ att du mottagit ankomstinformation med entrékod. Ibland kommer dessa bort bland olika bokningskanaler eller hamnar i skräppost.
Kommer du efter kl. 22 tar vi tacksamt emot den information så att vi kan se över om vi kan underlätta på något sätt.
ANKOMST EFTER kl. 00
Måste meddelas i förväg, senast kl. 12 ankomstdagen. Detta för att vårt system ändrar datum då och det kommer inte längre stämma överens med ditt bokade ankomstdatum, vi behöver hjälpa dig att checka in i förväg.
Mejla oss gärna om det är fallet på info@finnapartments.se så får du instruktioner i vändande svar.
Hur kontaktas personal?
Personal är plats främst dagtid, teamet är litet och hjälper till lite över allt i fastigheten så ibland är vi iväg och springer. Då finns det en lapp på kontorsdörren i lobbyn att nå oss på.
Är det brådskande under obemannade tider så finns journummer skrivet på en tavla mellan datorskärmarna på incheckningsdisken. Notera att det kan finnas olika nummer att ringa beroende på tid på dygnet.
Vid ej brådskande ärenden/frågor så mejla oss gärna på info@finnapartments.se, ange gärna ett telefonnummer, så besvarar vi det antingen via mejl eller ringer dig kommande morgon
Ingår städning?
Städning ingår i de flesta fall 1 gång i veckan vid boende 7+ nätter, vid boende mindre än nätter så sker endast avrese-städ.
I våra longstay-priser ingår inte städning under vistelse utan endast avrese-städ, lika så i vissa kampanjer och avtal kan det finnas andra bestämmelser, är du osäker så fråga oss gärna.
I gäst-tvättstugan på plan 0 i huvudbyggnaden så finns det mesta som kan behövas om det själv önskas bytas sängkläder/handdukar, dammsuga mm.
Under fliken ”Tjänster” ovan hittar du kostnaden för olika tilläggstjänster.
Ingår sängkläder?
Ja, sängkläder och handdukar finns vid ankomst.
Finns det frukost?
Vi inkluderar inte frukost i våra priser och serverar inte heller någon buffé.
Det är endast ett tillägg som bokas, läs gärna mer om frukostpåsar och annat under fliken ”Måltider & Dryck” ovan
Hur ser det ut med tvättmöjligheter?
Ja, i samtliga studios badrum finns kombimaskin. Notera att det inte finns på enkelrum/Small och Twin rum.
Vi har även en gäst-tvättstuga där både tvättmaskin och torktumlare finns.
Tvättmedel får själv medtas eller köpas kapslar i Finn’s Kiosk.
Kan man låna cyklar?
Cyklar finns att låna gratis, begränsat antal och med principen ”först till kvarn”.
Nycklar mottags av personal under bemannade tider.
Finns gott om uthyrningsstationer inne i stan också, sök på hyrcykel i Lund så hittar du snart närmsta station.
Finns gym och vad är där för träningsalternativ?
Gym finns och är gratis för boende att nyttja mellan kl. 07-22.
Där är crosstrainer, löpband, cykel, variationsstation och sedan kettlebells och hantlar i olika vikter.
Kan jag boka åt någon annan?
Det kan du absolut göra, var bara noga med ange rätt uppgifter till boende person.
Om du får ankomstinformation skickat till dig så vänligen skicka det vidare till boende person.
Kan jag betala min vistelse kontant?
Nej, vi tar inte emot kontanter.
Kan jag få önskad adress på kvittot?
Absolut, mejla oss gärna innan eller under vistelse med önskad adress så lägger vi in det till dig och skickar ett PDF-kvitto till dig.
Jag saknar mitt kvitto, hur får jag en kopia?
Oftast kan vi alltid ordna en kopia till dig, bara mejla oss på info@finnapartments.se och ange ditt namn tillsammans med datum för ankomst.
På hotels.com/Expedia kan kvitton endast få av dem, detta för att vi endast mottar det belopp som finns kvar efter deras provision dragits av. Vilket innebär att det inte kommer stämma överens med den transaktion som gjorts.
Kan jag komma utan att ha bokat i förväg?
Så länge personal finns på plats och rum finns lediga, så hjälper de gladeligen till med att boka in.
Vad är skillnaden på de olika kategorierna?
Bäst information hittas under fliken på huvudsidan ”Boende & Longstay”, där kan du gå in för att läsa och se bilder om vardera kategori.
Sammanfattningsvis:
Enkelrum/Small är de billigaste och enklaste alternativet för 1 person. Här finns inte kök och är lämpat för enstaka nätter.
Twin är som ett enkelrum fast med två separerade sängar.
Studio M är som ett dubbelrum med pentry, garderober, skrivbord, rymligt badrum, dusch och tvättmöjlighet. Fungerar utmärkt för upp till 2 personer både enstaka nätter och längre vistelser.
Studio L är som M fast större till ytan och har (bädd)soffa för mer vardagsrum-känsla. Rymmer upp till 4 personer, 5 om ett litet barn sover i sängen.
Studio XL är vår största studio med separat vardagsrum, balkong och badkar. Rymmer 4-5 personer om ett litet barn i stora sängen.
Enkelrum och Twin har inte strykjärn eller bräda, detta kan lånas från gäst-tvättstugan och ingen tvättmaskin.
Kan jag tvätta?
Det går utmärkt, samtliga studiolägenheter har en kombinerad tvätt-/torkmaskin i badrummet.
Det finns även en gäst-tvättstuga på plan 0 i huvudbyggnaden, där är både tvättmaskin och torktumlare. Det kan även lånas tvättställ där ifrån.
Notera att tvättmedel inte ingår, men går att köpa kapslar vid hygienprodukterna i Finn’s Kiosk.
Vad menas med pentry? Vad finns där?
Pentrys är som mindre kök. Där är 2 spisplattor(ej ugn), mikro, litet kylskåp med ett frysfack i.
I kökets skåp och lådor hittas diverse för matlagning, stekpanna, kastrull, redskap som knivar, rivjärn, durkslag och mycket annat.
Bestick, tallrikar, glas mm finns där uppsättning om 2 eller 4st.
Studio M – uppsättning om 2
Studio L och XL -uppsättning om 4
Ingår städning?
Städning ingår i de flesta fall 1 gång i veckan vid boende 7+ nätter, vid boende mindre än nätter så sker endast avrese-städ.
I våra longstay-priser ingår inte städning under vistelse utan endast avrese-städ, lika så i vissa kampanjer och avtal kan det finnas andra bestämmelser, är du osäker så fråga oss gärna.
I gäst-tvättstugan på plan 0 i huvudbyggnaden så finns det mesta som kan behövas om det själv önskas bytas sängkläder/handdukar, dammsuga mm.
Under fliken ”Tjänster” ovan hittar du kostnaden för olika tilläggstjänster.
Är där sängkläder och handdukar?
Ja, sängen är bäddad och handdukar hänger inne i badrummet vid ankomst.
Är där lägeheter som är handikappsanpassade?
Nej, inte fulländad anpassning. Dock har vi några studiolägenheter som kan anpassas genom stöd till toaletten samt pall i duschen(där är draperi i duschen och inte glasdörrar). Som har nära till nödutgång, mindre trösklar, dörr till rum kan ställas upp och bättre planlösning vid boende med ex. rullstol.
Men sängar och kök är i övrigt lika höga i alla studios.
Dubbelkolla alltid med oss innan bokning, så att vi kan ha en dialog kring vilka behov/önskemål som finns.
Har ni gratis parkering?
Vi har 9 platser precis utanför entrén mot Dalbyvägen, dessa är gratis och kan inte förbokas.
De har blå skylt med vår logga. De lila platserna får inte användas då de är reserverade till BRF.
För övriga parkeringar på Dalbyvägen se annan flik.
Var kan jag parkera om FInn's platser är tagna?
När det körs in mot parkeringen så når man först en grusmark där vår granne bygger, den ytan får vi låna. Men viktigt att hålla koll på hur bilen ställs, de gamla markeringarna längst muren är inte alltid lämpliga då vägen smalnats av p.g.a. bygget. Viktigt att andra bilar, sopbilar och utryckningsfordon kan ta sig förbi bakom.
Vi rekommenderar att stå lite mer snett än vad de gamla markeringarna pekar.
Efter vår parkering kommer V-Kliniks parkering, dessa platser får INTE användas, hög risk för böter!
På baksidan, vid Tellusgatan finns en del 24-timmars parkering, var noga med att läsa skyltar.
Vi ansvarar inte för eventuella böter som inträffar utanför våra egna markerade platser!
Hur fungerar parkering i Lund generellt?
Inne i stan finns det både parkeringshus och vanlig gatuparkering, det vanligaste är att det behövs någon form av parkerings-app.
Vi rekommenderar att inte köra in till stadskärnan, från oss kan det promeneras in på ca. 15-25 minuter beroende på vart.
Tips på parkeringshus:
Parkeringshus Lund C – västra sidan av tågstationen, gå igenom stationen för att sen ha hela stan framför dig.
Parkeringshus Färgaren – från här nås gågatorna, fik och torg smidigt.
Vad finns i Finn's Kiosk?
Här kan man köpa alkoholfria drycker, snacks, frukt, enklare frukostprodukter, kaffekapslar och hygienartiklar.
Här finns även en mikro för att värma upp sin mat, extra tallrikar/bestick/glas för att låna antingen till sin medhavda mat till rummet eller ätas i sällskap i lobbyn, vårt förlängda vardagsrum!
Kan jag köpa frukost?
I Finn’s Kiosk finns enklare frukostprodukter att köpa styckvis. Önskas det köpas frukostpåse behöver detta förbeställas.
Vad innehåller en frukostpåse?
Dessa innehåller fralla med ost/kalkon/grönsak, apelsinjuice, frukt och yoggi med müsli.
Dessa behöver förbeställas senast 2 dagar före ankomst och kostar 120kr, barn under 8år kostar 60kr.
För barn anpassar vi påsen efter på ålder.
Vid specialkost önskar vi att det informeras tidigare än 2 dagar så vi hinner få hem det.
Hur får jag min frukostpåse?
Frukostpåsarna lämnas antingen i kylskåpen i Studios eller så kan den hämtas av personal eller i kylskåpet i Finn’s Kiosk.
Hur betalas det som önskas köpas?
Bredvid kylskåpet i Finn´s Kiosk finns där en pekskärm där det som önskas köpas knappas in och sedan betalas det med kort.
Har du förbeställt frukostpåse innan ankomst får du oftast en betallänk skickad vid bokningstillfället eller ankomstdagen.
Vad kan köpas till?
-
Städning med linnebyte fr. 300 SEK
Pris skiljer på kategori och antal personer, ingår ej diskning.
-
Städning utan linnebyte fr. 200 SEK
Pris skiljer på kategori, ingår ej diskning
-
Flyttstäd 500SEK/30min
Exkluderar fönsterputs utvändigt, pris är för varje påbörjad halvtimme
-
Frukostpåse vuxen 120 SEK
Fralla med ost/kalkon/grönsak, apelsinjuice, frukt, yoggi med müsli
-
Frukostpåse barn upp till 8 år 120 SEK
Anpassas efter ålder
Hur bokas tilläggstjänster?
- Städtjänster kan bokas 1 vardag i förväg, flyttstäd 1vecka i förväg.
Bokas med personalen antingen på plats eller via info@finnapartments.se. - Frukostpåsar kan bokas 2 dagar innan ankomst. Specialkost är önskvärt 7 dagar innan.
Kan läggas till vid bokningstillfället på vår hemsida eller genom att kontakta personal.
Vi är inte omöjliga om förfrågan kommer senare än ovan nämnt, hör med oss så gör vi så gott vi kan för att ordna det!.
Hur betalas extra tjänster?
Läggs tjänster/produkter till på vår hemsida vid bokningstillfället betalas det direkt tillsammans med logi.
Läggs det till på redan befintlig bokning brukar vi skicka en säker betallänk på ankomstdagen för tilläggskostnader utöver logi.
Om det läggs till under vistelse så sker betalning direkt tillsammans med personal.
Vad är koden till wifi?
- Se ankomstlapp, skylt vid incheckningsskärm i lobbyn eller i hissarna.
När är personal på plats och hur kontaktar jag vid behov?
- Personal är främst på plats dagtid, enstaka kvällar vid behov.
I lobbyn vid Finn’s Kiosk hittar du kontoret.
Är dörren stängd mellan de tider som anges på skylten om bemanning så finns där även nummer att nå oss på, då är vi troligen på språng i husen – ring, så kommer vi direkt och möter upp dig! - Är det utanför bemannade tider och brådskande så hänvisar vi till skylten mellan datorskärmarna i lobbyn, där hittar du journummer(olika nummer beroende på tid på dygnet).
När städas mitt rum? Vad görs då?
Städning ingår i de flesta fall 1 gång i veckan vid boende 7+ nätter, vid boende mindre än 7 nätter så sker endast avrese-städ.
I våra longstay-priser ingår inte städning under vistelse utan endast avrese-städ, lika så i vissa kampanjer och avtal kan det finnas andra bestämmelser, är du osäker så fråga oss gärna.
Vid städning under vistelse är det vad vi kallar en lättare städning. Ytor torkas av, sopor töms, det fylls på med hygienartiklar vid behov, dammsugas och moppars. Sängkläder och handdukar byts ut.
Notera att vi diskar inte och vi flyttar inte heller på era personliga tillhörigheter för att städa en yta, utan torkar endast av de ytor som är fria.
I gäst-tvättstugan på plan 0 i huvudbyggnaden så finns det mesta som kan behövas om det själv önskas bytas sängkläder/handdukar, dammsuga mm.
Under fliken ”Tillägg” ovan hittar du kostnaden för olika tilläggstjänster.
Längre ner här så hittar du mer information om gäst-tvättstugan.
Var är gäst-tvättstugan och vad kan hittas där?
Gäst-tvättstugan finns på plan 0 i huvudbyggnaden, vad vi kallar hus 1. Du kommer in med din rumsnyckel.
Förutom tvättmöjligheter som tvättmaskin och torktumlare så finns här även:
- Sängkläder/handdukar/kökshanddukar för eget byte, det som är använt läggs i den gröna tygpåsen.
- Dammsugare, moppar med stativ, mikrofiberdukar, disktrasor, påsar och toalettpapper.
- Strykjärn och strykbräda, för de som bor i Enkelrum & Twin.
Det som lånas ska snarast lämnas tillbaka, då det är för alla att låna.
Smutsiga trasor/moppas lämnas i hinken ”Smutsiga trasor”.
Vid användning av tvättmaskin/torktumlare så ska dessa rengöras när du är klar, lika så övriga ytor. Detta för allas trevnad!
Tömma/sortera sopor?
Sopor slängs/sorteras i de kärl som finns i soprummet.
Soprummet hittar du genom att ta dig till passagen på plan 0, där är en skylt vid dörren som tar dig ut till soprummet. Där finns diverse kärl som restavfall, plast, metall,glas, matavfall och kartong.
Större saker som elektronik, resväskor, möbler etc. ska lämnas på en återvinningscentral!
Närmsta ligger på Gastelyckan, se öppettider: https://www.sysav.se/privat/atervinningscentraler/gastelyckan/
Vad är bra att veta när jag bor en längre period?
Vi punkar här upp saker som är bra att känna till, för ytterligare information kring de olika så läs under lämplig flik under ”när du bor”.
- Vårt wifi är mest lämpat för enstaka nätter och vid längre boende kan det vara värt att införskaffa en router.
- Städning ingår inte i de vistelser som klassas som longstay 30+ nätter om inte tillval gjorts.
- Vissa bokningar har lättare städning med linnebyte 1 gång i veckan vid bokning om 7+ nätter.
Är du osäker på vad som bokats så kolla med personal. - Sopor sorteras i soprum, vid passagen mellan husen på plan noll hittar du skyltar som hjälper dig att hitta.
- Vid egen städning och linnebyte hittas redskap/produkter i gäst-tvättstugan.
- Lobbyn får gärna användas som ett förlängt vardagsrum
- Personal har rätt att gör säkerhetskontroller av boendet minst 1 gång i månaden.
Var är närmsta mataffär?
Närmsta är Ica Satelliten, öppettider: vardagar 07-22 & helger 8-22
Hur långt är det till stan?
Promenera tar ca. 12-15 minuter till stadskärnan. Med buss nummer 3 utanför vår byggnadtar det ca. 10-12 minuter beroende på vart i stan du önskar hoppa av.
Vilka bussförbindelser är utanför?
Busshållsplatsen utanför oss heter Juptergatan, en hållplats där du kan åka med både Gröna Stadsbussar och Gula Regionbussar.
3 mot Nöbbelöv via Lund C
5 mot Simrishamn
170 mot Malmö Hyllie
171 mot Malmö Södervärn
160 mot Veberöd Öster via Dalby
161 mot Torna Hällestad vid Dalby
Tryck på länken för att komma direkt till Skånetrafikens hemsida, sök på adressen du önskar åka så kommer rutten upp:
Var finns lekplats?
Närmst är Vegaparkens lekplats, men vi rekommenderar antingen promenad eller buss ner mot stan och leka i Stadsparken.
I samma park hittas café/restaurang och andra trevliga stigar runt parken. På sommaren öppnar de upp en glasskiosk.
Finns det restaurang i närheten?
Från Ö. Mårtensgatan och ner mot stan kommer restauranger löpande, med smaker från världens alla hörn.
Fråga gärna personal om tips!
Grannhotellet Planetstaden har en ganska nyöppnad Pizza-lunchbuffé.
Vad finns det för säkerhetssystem?
Trygghet och säkerhet är en självklarhet för oss på Finn och är därför utrustade med både säkerhetssystem och övervakningskameror. Entrén kräver nyckelkort eller kod för att passera.
Vi har ett automatiskt brandlarm med hög känslighet, vilket är ett krav som ställs på oss med så många pentrys. Inbrottslarmet är kopplat till ett bevakningsföretag.
Skulle fara uppstå, RING SOS ALARM – 112!
Har du funderingar under din vistelse så kontakta Finn’s värdar via journummer angett på skylt vid incheckningsdisken
Vad ska tänkas på när det är obemannat?
Om brandlarm så går det direkt till ett säkerhetsbolag kvällar/nätter. Det stora larmet kommer att tjuta i hela fastigheten tills larmet är kontrollerat och nödvändiga åtgärder är gjorda.
Vid inbrottslarm eller annan händelse har vi vakter som ronderar.
Läs mer under nästa flik.
Vad ska jag göra om larmet går?
Om det stora larmet går ska du genast lämna ditt rum/boende och gå till återsamlingsplats.
Använd inte hissen och gå ut ur fastigheten, samlingsplats är ut genom entrén, gå över till trottoaren på andra sidan muren vid bilarna, gå till vänster och ställ dig vid hörnan av korsningen. Utrymnings-tavlor med ritningar finns uppsatta på alla våningsplan.
Invänta att larmet har slutat tjuta innan du går in igen!
VIKTIGT
– Stå inte i vägen för utryckningsfordon och säkerhetspersonal.
– Ställ inte frågor under pågående larm, det är inte att besvara frågor som är prioriterat. Låt de som behöver arbeta göra det först!
Hur känsligt är brandlarmet?
Enligt de regelverk som finns och för allas säkerhet är det väldigt känsligt, det reagerar inte bara på fysisk brand. Det reagerar också på hög matos(när luften börjar bli grumlig), långvarig ånga och bränd mat. Och självklart även cigarett-/annan form av rök.
Hur kan jag undvika att brandlarmet går?
– Håll alltid uppsikt på din matlagning
– Använd ALLTID köksfläkten, där är två nivåer och det skadar inte att ha den på max.
– Om det börjar ryka eller ånga mer än väntat/normalt, stäng av plattan och ta bort det som står från plattan.
– SKÖLJ INTE AV under rinnande ljummet/kallt vatten direkt efter användning – det orsakar ännu mer ånga! Ställ stekpanna/kastrull för att svalna först.
– Om luften börjar bli grumlig eller varmare än vanligt i köket, öppna fönstret!
– Hjälp gärna till att få bort det genom att vädra med kökshandduk eller annat lämpligt.
– Dubbelkolla alltid att du stängt av plattor när du är klar med din matlagning.
Våra pentry’s och ventilation är lämpad för enklare matlagning.
Var får man röka?
Under inga omständigheter får rökning ske inomhus, sker detta så blir du debiterad en avgift för sanering på 3500kr, tvingas vi stänga rummet mer än 1 dygn blir du även debiterad för varje natt rummet är otillgängligt för uthyrning.
Rökning får enligt lag inte heller ske intill entréer, gå antingen till trottoaren på Dalbyvägen eller så har vi en askkopp stående på innergården.
Vem kontaktas för företagspriser?
Emelie samtalar mer än gärna om företagsavtal, hon nås på:
emelie.jorgensen@finnapartments.se
Vid första kontakt får du gärna ha med företagets namn, hur företagets resmönster tros bli samt annan bra kännedom för oss.
Hur ser uppbyggnad ut prismässigt?
Då Finn som boende passar både för kortare och längre vistelser så brukar alla våra avtal ha vad vi kallar ”Prisstege”. Där vi anpassar priset per kategori efter olika antal nätter. Exempel nedan:
1-5 6-14 5-21 nätter
Enkelrum 300 200 100 pris per natt*
Studio M 400 300 200
*Notera att priser angivna här är ej normala priser
I prisstegen inkluderas inte frukost eller daglig städning.
I dialog kring avtal ser vi över era behov och sätter ihop ett passande avtal för ert företag, där bland annat frukost/måltider och städning kan läggas till efter önskemål och prisbild.
Hur bokas och betalas företagsbokningar?
Vid företagspriser så kan det antingen bokas direkt via oss på mejl/telefon eller så kan företaget få en egen bokningskod på vår hemsida.
Vid godkänd kreditkontroll så kan det faktureras med 30dagar.
Alternativt så kan det betalas med kort direkt vid bokning på vår hemsida, via oss på plats eller via en säker betallänk på distans.